Az alábbi gondolatok a Szociális Munkások Nemzetközi Szervezete (IFSW) által összeállított angol nyelvű etikai útmutató magyarra fordított részletei. Az útmutató egy 2020 májusában lefolytatott nemzetközi vizsgálat eredményein alapul. A kutatás célja azoknak az etikai dilemmáknak a felderítése volt, amelyekkel a szociális munkások a koronavírus-járvány kapcsán szembesültek. Az eredmények nyomán 6 olyan terület rajzolódott ki, amelyek mentén az elemzés elkészült. A dilemmák bemutatását néhány gyakorlati problémakezelési javaslat követi. Sorozatunkban bemutatunk egy-egy dilemmát a hozzá kapcsolódó kezelési javaslatokkal együtt.
Dilemma
Megbízható, őszinte és empatikus kapcsolatok kialakítása és fenntartása telefonon, ill. interneten keresztül a magánszféra tiszteletben tartására és a titoktartásra tekintettel, vagy védőfelszerelést viselő személyek esetében
Az infokommunikációs technológia (IKT) – telefon, e-mail, videó-konferencia és online vizsgálatok – használata bizonyos országokban egyre inkább része a szociális munkának a személyes kommunikáció mellett, azt kiegészítve. Járványügyi helyzetben, amikor a személyes kapcsolatok korlátozottak vagy tiltottak, az IKT teljes mértékben a személyes kapcsolattartás helyébe léphet kliens és szociális munkás között. Ez a helyzet szokatlan lehet az egyik vagy másik, vagy mindkét fél számára, és előfordulhat, hogy hiányos a felkészültség vagy a megfelelő eszközökkel való ellátottság. Sürgős esetben, vagy ha az ügyfélnek nincsenek IKT eszközei, vagy nem tudja, ill. nem szeretné ezeket használni, a személyes kontaktust a megfelelő védőfelszerelések és/vagy megfelelő fizikai távolságtartás révén kell megvalósítani. Mindezen helyzetekben a következő etikai kihívásokkal kerülhetünk szembe:
Etikai iránymutatások
Fontos, hogy a szociális munkás: